Zasady bezpiecznych relacji w domu Świętego Józefa (wersja dla dzieci i młodzieży)

Nasz dom rekolekcyjny jest miejscem, gdzie staramy się zapewnić wszystkim gościom, a zwłaszcza dzieciom i osobom bezbronnym bezpieczeństwo. Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii oraz wymogami aktualnego prawa, troszczymy się o postawę szacunku i życzliwości wobec każdego człowieka.

Z zasadami bezpiecznych relacji „dziecko – dziecko” oraz „dorosły – dziecko” jest zapoznany cały personel naszego domu, aby mógł na każde niewłaściwe zachowanie lub jakąkolwiek przemoc umiejętnie i szybko reagować. Wszyscy pracownicy i goście przebywający w naszym domu i poza nim powinni przestrzegać opisanych zasad, zarówno w kontakcie bezpośrednim, jak i wirtualnym.

  1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby:
  • traktuj innych tak, jak chcesz, aby Ciebie traktowano;
  • pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należy się jej szacunek i troska o jej dobro;
  • jesteś zaproszony, by szanować innych, ale masz też prawo oczekiwać, że także inni uszanują Ciebie;
  • bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania i poglądy innych;
  • zachowaj otwartość i życzliwość dla wszystkich osób, nawet jeśli nie należą do grona twoich przyjaciół. Nie wykluczaj nikogo ze wspólnych rozmów i działań.
  1. Zasady komunikacji między rówieśnikami:
  • zachowuj życzliwość i szacunek wobec każdego rówieśnika;
  • pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób;
  • słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj im, gdy się wypowiadają;
  • w rozmowie nie używaj słów raniących czy wulgarnych;
  • pamiętaj, że grzeczność zawsze jest dobra i pomocna;
  • pytaj o zgodę na każdy kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie, dotyk).
  1. Szacunek dla cudzej własności i prywatności:
  • szanuj rzeczy osobiste innych osób;
  • jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz, najpierw o to zapytaj. Nie zabieraj rzeczy innych bez ich wiedzy i zgody;
  • każda osoba ma prawo do prywatności, nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych bez ich aprobaty;
  • nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku innych osób bez informowania ich o tym;
  • jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to.
  1. Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
  • pamiętaj, że w każdej sytuacji i relacji, czy to z osobą dorosłą czy rówieśnikiem, masz prawo oczekiwać szacunku i nietykalności, nikt nie może Cię krzywdzić czy przekraczać granic Twojej intymności;
  • nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś obok czułby się celowo pomijany, poniżany lub izolowany;
  • nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie drugiego nie są dobre;
  • szanuj intymność swoich rówieśników. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za zawstydzający lub niewłaściwy;
  • nikogo nie obmawiaj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, lekceważyć i nie obrażaj;
  • nie zwracaj się w sposób wulgarny lub obraźliwy do innych;
  • pamiętaj, żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką formę zabawy;
  • nie narażaj siebie lub innych osób na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu.
  1. Szacunek w kontaktach internetowych:
  • szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali ciebie – dotyczy to również Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek;
  • uważaj na to, co piszesz i publikujesz w Internecie. W świecie wirtualnym łatwo o wzajemną niechęci, a krzywdzić można też na odległość złym słowem lub obrazem;
  • nie udostępniaj kontaktów innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody;
  • dbaj o dobry wizerunek w sieci i swój i drugich – nie publikuj swoich danych oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność;
  • nie stosuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania swoim wychowawcom lub opiekunom;
  • nie prowokuj innych do niepotrzebnych kłótni i sam lepiej ich unikaj, bo to nie jest dobry sposób na rozmowę;
  • nie wysyłaj wiadomości, podszywając się pod dane innych osób;
  • jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze;
  • pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w Internecie mogą być karalne. Twoje działania w sieci nigdy nie są anonimowe.
  1. Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów:
  • w przypadku nieporozumień czy kłótni spróbuj zachować spokój. Powiedz otwarcie, co przeżywasz i co według Ciebie może być przyczyną trudności;
  • słuchaj tego, co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje;
  • upewnij się, czy dobrze zrozumiałeś Twojego rozmówcę;
  • wspólnie wymyślcie rozwiązanie, które będzie dobre dla obu stron;
  • jeśli nie uda się Wam rozwiązać konfliktu, zawsze możesz poproś o pomoc wychowawcę lub inną zaufaną osobę;
  • nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym opiekuna grupy.

 

  1. Gdzie i kiedy szukać pomocy?

W sytuacji gdy:

  • w naszym domu lub poza nim doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub rówieśnika;
  • gdy czujesz, że ktoś przekracza granice Twoje intymności lub coś na Tobie wymusza, choć Ty tego nie chcesz;
  • jesteś świadkiem, że ktoś inny jest krzywdzony;
  • widzisz lub odczuwasz, że dzieje się coś niepokojącego i zagrażającego;
  • przeżywasz trudne chwile;

Nie zostawaj z tym sam/a. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.

 

Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić o pomoc:

  • w naszym domu jest wyznaczona zaufana osoba, do której zawsze można się zgłosić, gdy Tobie lub komuś innemu dzieje się jakaś krzywda lub czujesz się zagrożony – zadzwoń: (imię, nazwisko i nr telefonu osoby zaufanej);
  • pamiętaj, że Twój wychowawca lub opiekun grupy jest do Twojej dyspozycji;
  • każdy pracownik naszego domu rekolekcyjnego wie, jak zareagować, by Ci pomóc.